Tempo růstu cen zemědělských komodit se zrychluje. Co to znamená v praxi? Jednoduše řečeno – farmáři teď prodávají své produkty dráž než loni. A i když se to zatím v obchodech tolik neprojevuje, brzy se začneme s novými cenovkami potkávat i my, běžní spotřebitelé. V květnu vzrostly tzv. ceny zemědělských výrobců o téměř 16 procent. To jsou ceny, za které farmáři prodávají své produkty dál do potravinářského řetězce – tedy například mlékárnám, pekárnám nebo výrobcům uzenin. Podobný růst už přitom proběhl i v dubnu.
A jde o nejrychlejší tempo růstu od doby, kdy nás před dvěma lety zasáhla silná vlna inflace. Tento trend začal už na podzim loňského roku a poslední měsíce sílí. Ceny potravin v obchodech se ale zvedají se zpožděním – trvá totiž nějakou dobu, než se náklady zemědělců promítnou do finálních výrobků. Navíc je třeba počítat s tím, že suroviny jsou jen částí konečné ceny. Každý sektor má jiné provozní náklady. Třeba v pekárnách tvoří cena vstupních surovin až 60 % výsledné ceny výrobku.
Unknown block type "googleAd", specify a component for it in the `components.types` option
Tlak zdražování se zvyšuje ze všech stran
Výrobci potravin už dnes otevřeně mluví o tom, že nejsou schopni dál absorbovat rostoucí náklady. Nejde totiž jen o dražší suroviny od zemědělců. Zároveň rostou náklady na obaly, odpady nebo mzdy. Potravináři se tak ocitají pod silným tlakem – z jedné strany je tlačí farmáři, z druhé zase obchodní řetězce, které chtějí udržet ceny co nejníže a v mnoha případech raději sáhnou po levnějším dovozu ze zahraničí.
Důvodů je hned několik. Jedním z nich jsou nákazy, které letos zasáhly chovy zvířat u našich sousedů. Například slintavka a kulhavka na Slovensku a v Maďarsku výrazně zvýšila ceny skotu – čeští farmáři díky tomu mohli prodávat až o 27 procent dráž než loni. Zvýšení cen ale podle zemědělců není jejich vinou. Tvrdí, že se přizpůsobují vývoji na evropských trzích, kde o cenách rozhoduje nabídka a poptávka. Také upozorňují, že loňský rok byl extrémně levný, což zkresluje letošní meziroční srovnání.
Hovězí jako luxusní zboží
V praxi už si na dražší ceny masa začínají zvykat i zákazníci. Z hovězího se postupně stává spíše sváteční záležitost – kvůli vysokým cenám klesají prodeje. Vepřové také zdražilo, ale kvůli větší konkurenci na trhu je jeho růst mírnější. O něco lépe jsou na tom mlékaři – cena mléka se aktuálně pohybuje na pro ně výhodné úrovni.
Dalším výrazně zdražujícím artiklem jsou vejce. Ta meziročně podražila o více než 40 %. Důvodem je kombinace několika faktorů – ptačí chřipka, likvidace chovů, rostoucí vývoz a především nákladné přestavby klecových chovů na podestýlkové. Ty požaduje česká legislativa od roku 2027, a tak se farmáři už teď snaží investice promítnout do cen. Český trh přitom silně ovlivňuje situace v Polsku, odkud k nám míří většina vajec. Kvůli přestavbám chovů jich je nedostatek – a to nejen u nás, ale v celé Evropě. To tlačí ceny vzhůru.
Ceny ovoce se podle statistik meziročně zvýšily o více než třetinu. Jenže realita je složitější. Čeští ovocnáři tvrdí, že po loňských mrazech mají minimální zásoby, a většina ovoce, které je nyní v obchodech, pochází ze zahraničí – například u jablek jde o více než 90 % dovozu. S novou úrodou, která začíná u jahod a třešní, jsou pěstitelé opatrní. Často se snaží prodat přímo zákazníkům – třeba přes samosběry – a řetězcům se raději vyhýbají. Naopak zvyšování cen z jejich strany se zatím neočekává.
Některé potraviny už si běžně nekoupíme
Zajímavý je i pohled na trh s olejninami. Statistiky mluví o nárůstu cen o téměř 25 %, ale zástupci výrobců olejů to tak dramaticky nevidí. Naopak – poptávka po olejích i biopalivech je spíš slabší a očekává se dobrá sklizeň. Pokud se tedy na světových trzích nestane nic mimořádného, ceny olejů by zůstat stabilní. Mléko, zelenina, drůbež – i tady dochází k postupnému nárůstu cen.
Třeba mléko zdražilo meziročně téměř o pětinu. U zeleniny a drůbeže je nárůst mírnější – kolem 8 %. Naopak zlevnily brambory a vepřové maso. Ať už ale jdou některé položky mírně dolů nebo ne, celkový trend je jasný: potraviny začínají znovu zdražovat. A to v době, kdy si spousta lidí oddechla, že ceny konečně přestaly růst. Naděje na levnější nákupy se ale zřejmě rozplývají. Vše nasvědčuje tomu, že období zlevňování skončilo a do obchodů se znovu vrací cenový růst.