Svět idolů a celebrit, zejména v korejské popkultuře, je místem lesku, úspěchu a obdivu. Zatímco někteří sledují jejich kroky s respektem a nadšením, jiní je sledují doslova – v reálném čase, v reálném životě, bez pozvání. V kultuře, kde jsou idolové považováni za téměř nedotknutelné, se mezi jejich obdivovateli objevuje také velmi temný fenomén.
Sasaeng fanoušci – jméno, které si v Jižní Koreji vysloužilo obavy, omezení a dokonce i legislativní zásahy. Tito jedinci překračují všechny hranice toho, co by mělo znamenat fanouškovství. Sledují své idoly před jejich domy, v hotelech, na letištích nebo v jejich soukromých autech. Jejich chování již dávno ztratilo nálepku nevinného nadšení – a někdy se stává nebezpečným až traumatizujícím.
Pojďme se společně podívat na tento fenomén a chování sasaeng fanoušků z několika úhlů. Nebude se jednat pouze o výčet incidentů, ale také o zamyšlení nad tím, co takové chování pohání, jak na něj reagují idolové , jejich agentury a společnost jako celek. V době, kdy se hranice mezi veřejným a soukromým životem stírají s každým kliknutím, je toto téma aktuálnější než kdykoli předtím.
Kdo jsou sasaeng fanoušci? Za běžným výrazem fanoušek se často skrývá oddanost, podpora a zájem o práci veřejně známé osobnosti. V případě sasaeng fanoušků se však tato definice mění v něco mnohem znepokojivějšího. Jedná se o extrémně obsesivní jedince, kteří hrubě překračují hranice osobního prostoru a soukromí jednotlivců – nejčastěji v prostředí korejské popkultury.
Jejich chování často zahrnuje sledování idolů v reálném čase, získávání a sdílení soukromých informací, jako jsou telefonní čísla, adresy, letové itineráře či fotografie. Dále se jedná také o nelegální vstupy na soukromý pozemek nebo dokonce fyzické obtěžování na veřejných i soukromých místech. Někteří si tyto aktivity financují z vlastních kapes, jiní jsou součástí anonymních sítí, kde se s podobnými údaji obchoduje za vysoké částky.
Termín sasaeng je nejvíce spojován s K-popem , ale objevuje se také v čínském nebo japonském prostředí. Všechny tyto scény se vyznačují silnou idealizující kulturou, kde se hranice mezi obdivem a posedlostí může velmi rychle stírat. Korejský idolový systém, který klade důraz na „dokonalost“ a blízkost k fanouškům, zároveň vytváří prostředí náchylné k jeho zneužití.
Tuto problematiku výstižně shrnul uživatel na diskusním fóru Reddit : „Sasaeng jsou v podstatě extrémně posedlí stalkerové, kteří se hluboce vměšují do života k-pop idolů – soukromé informace, vztahy a podobně. V podstatě jde o opravdu děsivé věci a v nejkrajnějších případech až o únosy.“
https://www.tiktok.com/@queentyongie/video/7432624428187536646?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id=7469768017258808854
Takové jednání již dávno není jen otázkou etiky – často se jedná o porušení zákona. Přesto mnoho případů končí bez zásahu policie nebo jen mírným trestem, což jen podporuje přetrvávání tohoto problematického jevu.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: P. Diddy po korejsku: Burning Sun, skandál plný drog a zneužívání žen otřásl světem celebrit a zkazil image země
Případy, které šokovaly veřejnost Ačkoliv se mnohým lidem termín sasaeng může na první pohled jevit jako běžný popis nadšeného fanouška, množství medializovaných incidentů za poslední roky ukazuje, že se za tímto pojmem často skrývá nebezpečné a znepokojující chování, které ohrožuje nejen soukromí, ale také psychickou a fyzickou bezpečnost idolů .
Dopis napsaný krví Nejvíce šokující byl pravděpodobně incident, který vyvolal vlnu pobouření i v zahraničních médiích. Člen skupiny 2PM , Taecyeon, tehdy dostal dopis napsaný menstruační krví, ve kterém stálo: „Beze mě nemůžeš žít.“ Fotografie dopisu se v té době šířila po internetu a vyvolala velké množství pobouření. Tento případ se stal symbolem toho, kam až může toxická posedlost fanoušků zajít.
Vniknutí do hotelů Jedna z největších současných skupin, BTS , čelila opakovaným pokusům sasaeng fanoušků vniknout do jejich hotelových pokojů během zahraničních turné. K incidentům docházelo zejména v letech 2017–2019 a podle výpovědí členů skupiny i zpráv fanoušků na sociálních sítích muselo být několik koncertních turné zpřísněno o dodatečná bezpečnostní opatření. Soukromí na cestách se tak pro idoly stalo prakticky iluzí.
Sledování pomocí taxíků a riziko dopravních nehod Mezi nejrozšířenější formy chování patří sledování idolů taxíky. Fanoušci si pronajímají vozidla, aby mohli skupinu sledovat na každém kroku – od letišť přes studia až po ubytování. Některé agentury přiznaly, že takové sledování často vede k nebezpečným situacím na silnicích, nehodám nebo zablokování dopravy. Někteří sasaeng fanoušci údajně investují i několik set dolarů denně, aby si na tyto účely najali řidiče.
Narušování soukromí Jedním z dalších alarmujících incidentů bylo tajné vyfotografování zpěváka Kim Jae-Joonga (DBSK/JYJ), když během spánku v sauně dostal polibek od sasaeng fanynky, která tuto situaci zachytila a zveřejnila. Podobné případy zaznamenali i další idolové , jejichž soukromé fotografie z pokojů, sprch nebo šaten se objevily na internetu – často získané nelegálním způsobem.
Tyto případy nejsou ojedinělými výjimkami, ale důkazem toho, že někteří jedinci vyměnili obdiv za kontrolu, a že za lesklým světem K-popu se skrývá stín narušené rovnováhy mezi fanouškem a veřejně známou osobností.
Psychologie posedlosti Za extrémním chováním těchto fanoušků se často skrývají hlubší psychologické mechanismy. Podle odborníků je základním pojmem tzv. parasociální vztah – jednostranné emocionální propojení fanouška s mediální osobností, které však není opětováno. Fanoušek má pocit, že danou celebritu důvěrně zná, že s ní prožívá osobní okamžiky, i když ve skutečnosti mezi nimi neexistuje žádné pouto.
Tento jev může být dočasný a neškodný – v určitém okamžiku ho zažívá většina fanoušků. V extrémních případech však vede až k něčemu, co můžeme nazvat celebrity worship. Zde již hovoříme o obsedantním uctívání osobnosti, které může přerůst v kompulzivní chování, poruchy identity a problémy s emoční regulací.
„Parasociální vztah je jednostranný vztah, do kterého se uživatel médií zapojuje s mediální osobou,“ uvádí web Akčné ženy . Tyto projekce vlastních tužeb a frustrací mohou ve spojení s osamělostí nebo psychickou nepohodou vytvořit ideální podhoubí pro rozvoj nebezpečné posedlosti.
Od výzev po právní kroky Rostoucí počet incidentů donutil k-popový průmysl i samotné idoly začít jednat. Reakce se liší podle závažnosti situace, ale většina agentur dnes disponuje bezpečnostními protokoly, které zahrnují soukromou ochranku, uzavřené hotely, koordinované přesuny na letištích nebo důkladné zabezpečení soukromých adres.
https://youtu.be/G16Xjzt37qo?si=nXJK6SHJxn3F9uod
Řada idolů , včetně členů skupin jako EXO, BTS , NCT a mnoha dalších, se opakovaně obrací na veřejnost s prosbou o respekt – vyzývají fanoušky, aby si uvědomili hranici mezi podporou a narušováním soukromí. Právě ta je v korejské popkultuře často velmi tenká.
Některé agentury, jako například SM Entertainment, BigHit nebo JYP, podnikly i právní kroky – podávají trestní oznámení, vydávají zákazy přiblížení nebo sledují online aktivity extrémních fanoušků. Problém však přetrvává a balancuje na hranici mezi ochranou a svobodou projevu.
Nové prostředí přináší nové hrozby Digitální éra otevřela sasaeng fanouškům nové možnosti – jejich aktivity se z fyzického pronásledování přesunuly i do virtuálního prostoru. Idolové jsou denně vystavováni stovkám až tisícům DM zpráv, komentářům a falešným účtům, prostřednictvím kterých tito fanoušci šíří osobní údaje, vyvíjejí nátlak nebo se snaží navázat kontakt.
Obzvláště citlivým projevem jsou živé přenosy, během nichž sasaeng fanoušci kladou osobní otázky, ohrožují soukromí nebo zasílají nevhodné zprávy. Některé situace již vedly k přerušení přenosů, nahlášení účtů nebo úplnému stažení idolů z online prostoru.
Tlak sociálních sítí je tak pro mnoho idolů až devastující. Cancel culture, online šikana a kybernetické útoky vytvářejí psychické prostředí, které může vést k úzkostným stavům, depresím a v krajním případě až k odchodu z veřejného života. V kultuře, kde se očekává dokonalost, však o těchto následcích málokdo otevřeně mluví.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Smutný fenomén cancel culture: Když společnost celebritám lusknutím prstu zničí kariéru nebo je donutí vzít si život
Když láska překročí hranice Fenomén sasaeng fanoušků není jen výstřelkem korejské popkultury. Je to odraz reality, ve které se hranice mezi obdivem a posedlostí může rychle ztratit. Idealizace celebrit se v digitální éře jen znásobuje – rychlostí šíření informací, dostupností sociálních sítí a tlakem kulturních očekávání.
Zatímco fanoušci jsou pro K-pop a další asijské hudební průmysly neodmyslitelnou součástí úspěchu, existuje moment, kdy podpora přestává být zdravá a stává se hrozbou. Pro idoly , pro veřejnost i pro samotné fanoušky, kteří v tomto typu chování často hledají únik z vlastní reality.
Prevence, vzdělávání a otevřený dialog mezi fanoušky, agenturami a společností jsou klíčem ke změně. Protože skutečný obdiv nevyžaduje přístup k soukromí. Vyžaduje respekt – k lidem, kteří stojí na pódiu i mimo něj.
Zdroje: CULTUROLOGICA SLOVACA, Reddit , Akčné ženy , Medium , The Kraze , The Straits Times , Koreaboo