Je nepochybné, že se Čína v poslední době dostává v mnoha oborech na naprostou a nepopiratelnou světovou špičku. To dokazuje i v radarových technologiích, kdy na výstavě ve městě Che-fej představila čínská státní firma CETC nový radar, který – jak redakce Armádního Zpravodaje prozkoumala – by měl minimálně usnadnit detekci stealth letounů, tedy včetně univerzálních F-35 a stíhaček F-22, a také bombardérů B-2 Spirit a dalších.
Smrt stíhaček 5. generace; ale možná ne
Firma China Electronics Technology Group Corporation (CETC) představila radar JY-27V, který má znamenat zlom v detekci a boji se stealth technologiemi. JY-27V užívá velmi krátkých vln (VKV) pracujících ve spektru metrových vln (30-300 MHz). Ty jsou méně ovlivňovány materiály pohlcujícími radar a úhlovými konstrukcemi, na něž spoléhají stealth letouny.
Technologie stealth snižuje radarový průřez letadla (RCS), přičemž současné radary, které využívají mikrovlny (300 GHz – 300 MHz), mají problémy s detekcí letounů, jako jsou F-22, F-35, SU-57 nebo J-20, protože jsou navrženy tak, aby tyto frekvence odrážely nebo pohlcovaly.
iZdroj fotografie: Letectvo Spojených států amerických Dvojice amerických letounů F-22 Raptor, které se pyšní pokročilou stealth Ke snížení RCS je využíváno dvou metod: designem letadla s ostrými úhly tak, aby odráželo radarové vlny, a jeho speciálním potažením radarově-absorpčním materiálem (RAM). Obě metody jsou účinné především proti radarovým vlnám krátkých vlnových délek, což je důvod, proč se letadla stealth často vyhnou konvenčním senzorům.
JY-27V je zároveň malá mobilní revoluce
Radary s metrovými vlnami, jako je JY-27V, stealth prakticky ruší, neb pracují na vlnových délkách, které vyžadují použití jiných a výrazně sofistikovanějších materiálů RAM, aby stroj před VKV skryly. To se však dosud u letadel nevyřešilo. JY-27V tuto slabinu využívá a pomocí velké fázové antény detekuje a sleduje cíle, které by byly pro standardní systémy téměř neviditelné.
Také dokáže detekovat velké konstrukční plochy letadel, jako křídla nebo ocasní plochy, o které se paprsky současně používaných radarů po nanesení RAM a při úhlové konstrukci neškodně „svezly“. Tyto slabiny stealth byly známy dávno, ale VKV radary měly dosud obrovskou slabinu – nulová mobilita a krátký dosah.
To se ovšem s JY-27V mění. Nová čínská pýcha je totiž na kolovém podvozku a výrobce uvádí, že může být zprovozněna do 10 minut od dovezení na místo, a dosah se pohybuje mezi 200 a 500 km. Rychlá je pak i evakuace v případě útoku na pozici radaru. Dosavadní systémy, jako je ruský 55Zh6U Nebo-U, měly obrovskou anténu a byly prakticky stacionární.
AI je velkou součástí radaru JY-27V
JY-27V také používá nově vyvinuté algoritmy, které filtrují šumy, odhalují klamné a přírodní odrazy, a filtrují a čistí signál. Je nasnadě, že čínská novinka používá i prvků AI. Nový radar by mohl měnit stav na světovém bojišti a mohl by velmi pomoci státům jako je Írán nebo Pákistán čelit nepříteli s touto sofistikovanou technikou.
Velké obavy již projevily Spojené státy americké, neboť se Číně podle jejích zdrojů podařilo radarem zachytit americkou F-22 Raptor v letu nad Jižní Koreou již v roce 2019. V první řadě se proto USA zaměřily na rušící techniku a stroje EA-18G Growler dostávají nové rušičky, které by měly ošálit i nové radary, ale Číňané je budou pochopitelně stále vylepšovat.
iZdroj fotografie: Ukrajinské vojenské centrum (Militarnyi) Ruský radar 91N6 Stávající stealth letouny také dostávají nové klamné cíle. Nejúčinnější a nejjednodušší opatření se však ukazuje let v malé výšce, kde je radar s VKV pásmem málo účinný – to je ovšem zase vystavuje nebezpečí jiných protiletadlových prostředků. Zda nová, resp. šestá generace letounů s technologií stealth přinese řešení, je ve hvězdách.